Quanta costa
Anders dan anders
Veel bedrijven ‘lokken’ middels de driehoek ‘goed, goedkoop en snel’. Wij niet. Bij ons is ‘goed’ ons credo, doen we niet aan prijsstunten en is ‘snel’ een premium dienst (en derhalve niet altijd haalbaar).
- Voor ‘goed’ (lees: beter) zit je hier (en bij een aantal gewaardeerde collega’s) helemaal goed.
- Voor ‘goedkoop’ verwijzen wij je naar alternatieven zoals budgetnaamgevers en gecomputeriseerde naamgenerators.
- Voor ‘snel’ (indien mogelijk) betaal je meer.
Op een dag zat Pablo Picasso op zijn gemakje te eten in zijn favoriete Spaanse restaurant.
Plotseling stapte er een fan op hem af. Dat gebeurde wel vaker, hij was tenslotte niet voor niets één van de meest beroemde kunstenaars ter wereld.
Die fan schoof een servet van het restaurant naar hem toe en zei: “Zou je hier iets op willen tekenen? Natuurlijk betaal ik je daarvoor”.
Picasso pakte een potlood uit zijn borstzakje en begon aan een snelle schets. De fan keek verwonderd toe en zag al snel iets op het servet ontstaan.
Picasso was in een mum van tijd klaar. De man bedankte Picasso en wilde het servet meenemen, maar werd tegengehouden. Picasso zei: “Wacht even, ik krijg nog €10.000 van je.”
“WAT!? Tienduizend euro? Waarom? Je bent er niet meer dan 30 seconden mee bezig geweest! Dat slaat nergens op.”
Picasso verfrommelde het servet en stopte het in zijn broekzak.
“Je hebt het mis”, zei hij. “40 jaar! Zolang ben ik hier al mee bezig.” En vervolgens liep hij de deur uit. De man verbluft achterlatend…
Wij bij Naamdenkers hebben zeer zeker niet de grootheidswaanzin dat wij in één adem genoemd willen worden met een grootheid als Pablo Picasso, maar wij willen wél zijn wijze les in waardecreatie doorgeven. De prijs die jij ergens voor vraagt heeft altijd te maken met de waarde die iets heeft en met de tijd die erin geïnvesteerd is om tot een bepaald niveau te geraken. Als iemand hier niet de waarde van inziet, zal diegene de prijs al gauw (te) hoog vinden. Gelukkig zijn er echter veel mensen die diensten wel op waarde weten te schatten. Zij hebben er oog voor en laten dat nou net onze klanten zijn.
Disclaimer: over de tijd die Picasso eraan spendeerde (30 seconden tot 10 minuten) en het bedrag wat hij ervoor vroeg (€10.000 tot €100.000) zijn verschillende varianten bekend. Aangezien het verhaal zich afspeelde in Spanje rond 1958 (zo’n 15 jaar voor zijn overlijden) is het tevens erg aannemelijk dat hij het bedrag vroeg in Peseta’s.
Wat kost het?
Wanneer jij een dienst zoekt en geen mond-tot-mond referentie hebt, dan start jouw zoektocht op Google. Je verricht een screening en er vallen veel bedrijven/websites af, vaak alleen al op ‘een eerste gevoel’. Bij de overblijvende kanshebbers ga je vervolgens naast een match op inhoud en kwaliteit op zoek naar prijzen, want de portemonnee bepaalt onder de streep mede de mogelijkheden. Heel vaak zijn die prijzen voor diensten (zoals deze) onvindbaar. Gevolg: jij moet eerst contact opnemen, waarna er vervolgens veel informatie van je gevraagd wordt alvorens er wordt overgegaan tot het opstellen van een vrijblijvende offerte. Veel werk van beide kanten met een nog onzekere uitkomst.
Daarnaast bekruipt bij die werkwijze met regelmaat het gevoel dat de prijs wordt aangepast op de klant. Dat is niet wat wij zoeken en ook niet hoe wij zelf willen werken.
Daarom benoemen wij hieronder op voorhand alle factoren die de prijs gaan bepalen:
Hoe klein of groot is het project?
eenmanszaak, regionaal, nationaal, internationaal?
Hoe is het project samengesteld?
enkelvoudig naamgevingstraject, meerdere bedrijven/producten/diensten, complexe fusie?
Hoeveel besluitvormers zullen er zijn?
één persoon, een volledig managementteam?
Is alleen de bedrijfsnaam benodigd of is meer merkidentiteit gewenst?
toevoeging payoff, tagline, slogan?
Is de exacte matching domeinnaam nodig?
.nl of ook .com?
Hoeveel merkrecht is vereist?
geen, alleen Nederland, wereldwijd?
Tijd?
wanneer is de aanvang van het project, hoeveel tijdsdruk is er?
En maken we het contact leggen zo eenvoudig mogelijk:
Contact ons of wij contacten jou, wanneer en hoe het jou uitkomt.
En maken wij het contact leggen zo eenvoudig mogelijk: Contact ons of wij contacten jou, wanneer en hoe het jou uitkomt.
12 + 1 opdrachten
Wij voeren op jaarbasis maximaal 12 opdrachten uit, of eigenlijk: 13. We doen namelijk 1 opdracht pro deo, gewoon omdat we dat mooi vinden. Waarom überhaupt een maximumaantal opdrachten? Omdat kwantiteit snijdt in onze tijd en derhalve ten koste gaat van kwaliteit. In kwaliteit doen wij nimmer concessies.
Toetreden tot de selecte club van 12(+ 1)? Vertel ons jouw wensen!